De nieuwe maatstaf van kwaliteit

De afgelopen 20 jaar heeft de samenleving ingrijpend veranderd, vooral door technologie, met internet, social media en online bankieren en winkelen. Samen hebben die een nieuwe werkwijze voor bedrijven en klanten betekend. Bij ASQ onderzoeken we de impact van deze ontwikkelingen op kwaliteit en audits, vooral sinds de opkomst van online samenwerking tijdens COVID-19. Dit betekent dat oude regels en standaarden voor kwaliteit wellicht te star zijn en soms als bureaucratisch worden ervaren. ‘Zo komen we niet meer aan ons eigenlijke werk toe’, is dan de terechte verzuchting. Het is niet onze rol deze regels en standaarden zelf te veranderen, maar in de manier waarop we ermee werken kan dat wel. Dat is wat we bedoelen als we werken aan een nieuwe maatstaf voor kwaliteit.

We stellen onszelf vragen over welke aanpassingen daarin nodig zijn, hoe nieuwe technologieën de verwachtingen van bedrijven en consumenten met betrekking tot kwaliteit beïnvloeden, en welke effecten dit heeft op de wijze waarop audits verlopen en welke auditoren daar bij horen. In samenwerking met brancheorganisaties, kwaliteitsspecialisten en auditoren werken we aan vernieuwing en doorontwikkeling. Samen ontwikkelen we de nieuwe maatstaf van kwaliteit voor verschillende thema’s en de daarbij horende toetsing via audits.